Укр. Укр.

Eng. Eng.
Головна Про Інститут Вибори Директора Інституту Статут Інституту 70-річчя діяльності Інституту Тижні психології Вчена рада Спеціалізовані вчені ради Аспірантура та докторантура Акредитація PhD Науково-дослідна робота Науково-інноваційна діяльність Міжнародна діяльність Міжнародні угоди Міжнародні наукові та освітні проекти Міжнародні стажування та підвищення кваліфікації Міжнародні наукові форуми Взаємодія з міжнародними організаціями Наукові видання Інституту Представництво “Global Union of Scientists for Peace” в Україні Рада молодих вчених Профспілка Інституту Архів новин Контакти



ЗАГАЛЬНА ІНФОРМАЦІЯ ПРО ЛАБОРАТОРІЮ

Лабораторію створено 5 січня 2015 року шляхом об’єднання двох лабораторій: науково-психологічної інформації та психодіагностики. Кожна з цих лабораторій має свою історію.

Лабораторію науково-психологічної інформаціїстворено 1991 року в Інституті психології імені Г.С. Костюка АПН України (перша назва – Інформаційно-видавничий та патентний відділ). З 1991 по 1995 рік лабораторією керувала Світлана Павлівна Тищенко, кандидат психологічних наук, а з 1995 року по 2015 рік лабораторію очолювалаВалерія Вікторівна Андрієвська, кандидат психологічних наук, старший науковий співробітник.

Основниминапрямами наукової діяльності лабораторіїнауково-психологічної інформації були:

·          питання відображення психологічного знання в категоріальному апараті і терміносистемі сучасної української психології з метою корегування, збагачення та модернізації української терміносистеми відповідно до останніх надбань світової науки;

·          основні характеристики професійного мовлення психолога-науковця, психолога-викладача і психолога-практика: особливості творення психологом наукового тексту; особливості професійного спілкування психолога з респондентами та учасниками експериментальних досліджень,фасилітаційні функції мовлення психолога-викладача,специфіка професійного мовлення психолога-практика (в ході психологічного консультування та психотерапії);

·          проблеми трансформації комунікативної компетентності психологів в інформаційному суспільстві, зокрема в процесіїх професійної діяльності у віртуальному просторі.

Лабораторію психодіагностикистворено у 1975 році. Засновником і першим її керівником був Юрій Зіновійович Гільбух, доктор психологічних наук, професор (1928-2000), один із фундаторів сучасної психодіагностики в Україні. З 1995 року по 2014 рік лабораторією завідувала Світлана Анатоліїївна Гончаренко, кандидат психологічних наук.

У лабораторії вивчалися методологічні, теоретичні та практичні проблеми пов'язані зі створенням нових тестів, адаптацією відомих традиційних методик, діагностикою різних популяцій дітей та дорослих, а також впровадженням психодіагностики в практику роботи шкіл. Саме в лабораторії психодіагностики було обґрунтовано потребу введення посади шкільних психологів. Особлива увага зверталась настворення спеціальних програм та навчальних комплексів, за якими педагоги та шкільні психологи могли б працювати з окремими категоріями дітей. Лабораторією психодіагностики був започаткований і проведений масштабний експеримент з диференційованого навчання дітей, який охоплював сотні шкіл України, Росії, Білорусі та Молдови.

В останні роки співробітники лабораторії вивчали зміни, які відбулися в особистісному становленні сучасних дітей під впливом інформаційно-комп’ютерних технологій та розробляли діагностичні комплекси, які б дали  змогу практичним працівникам вчасно виявляти небажані відхилення в когнітивному розвитку дітей та молоді. Зокрема на основі аналізу результатів 25-річного моніторингу інтелектуального розвитку дітей:

     - доведено, що інформаційно-комп'ютерні технології змінили основні показники когнітивних здатностей дітей, що безпосередньо впливає на темп і якість сприймання та засвоєння ними навчальної інформації;   

- розроблено комплекси діагностичних та корекційно-розвивальних методик (здатних: виявляти актуальний і потенційний розвиток учнів та стимулювати в процесі навчання розширення зони розвитку здібностей й нерозкритих потенційних можливостей школярів);

     - запропоновано нові концептуальні підходи до визначення потенційних спроможностей дітей.

© 2014-2024 Інститут психології імені Г.С. Костюка Національної Академії педагогічних наук України