Укр. Укр.

Eng. Eng.
Головна Про Інститут Вибори Директора Інституту Статут Інституту 70-річчя діяльності Інституту Тижні психології Вчена рада Спеціалізовані вчені ради Аспірантура та докторантура Акредитація PhD Науково-дослідна робота Науково-інноваційна діяльність Міжнародна діяльність Міжнародні угоди Міжнародні наукові та освітні проекти Міжнародні стажування та підвищення кваліфікації Міжнародні наукові форуми Взаємодія з міжнародними організаціями Наукові видання Інституту Представництво “Global Union of Scientists for Peace” в Україні Рада молодих вчених Профспілка Інституту Архів новин Контакти



ОСНОВНІ НАПРЯМКИ ДІЯЛЬНОСТІ

Наукова діяльність

В лабораторії у 70-ті роки ХХ століття було започатковано новий науковий напрям з системного вивчення психофізіологічного стану людини і психофізіологічного забезпечення різних видів діяльності. Цей напрямок став базою для створення нових методів і апаратури оцінки, контролю, регуляції психо­фі­зіо­ло­гічного стану людини при вирішенні завдань психології праці, педагогічної і вікової психології, психології діяльності в особливих умовах, інженерної психології, ергономіки.

Дослідження, які здійснювалися лабораторією відзначаються дуже широким віковим і професійним спектром досліджуваних груп: діти-дошкільники, учні шкіл, студенти училищ і ВНЗ, вчителі, менеджери, психологи та представники багатьох інших професій типу „людина-людина”, спортсмени, водії автомобілів, водії потягів метрополітену, льотчики, парашутисти, майбутні космонавти, водолази і підводники, оператори прецизійного виробництва й оператори радіолокаційних станцій, оператори штабу МВС з керування великих міст. У роки після Чорнобильської катастрофи співробітниками лабораторії було здійснено комплексне всебічне обстеження більш  тисячі  дітей на основі більше 30-ти психологічних і фізіологічних методик, і на цій основі розроблені методи моніторингу і корекції психофізіологічного стану потерпілих від радіації дітей.

У теперішній час основні напрями наукової діяльності лабораторії полягають у розробці теоретико-методологічних засад та практичних алгоритмів психофізіологіч­ного забезпечення всіх етапів професійного становлення та професійного самоздійснення сучасного фахівця на основі уявлень про людину як цілісну біопсихо­соціальну систему.

З цією метою здійснюються такі загальні розробки:

·        розробка основних принципів, змісту та напрямків психофізіологічного забезпе­чен­ня становлення фахівця;

·        визначення психологічних та психофізіологічних особливостей всіх етапів професійного становлення та самоздійснення фахівця у різних професіях;

·        визначення основних психологічних та психофізіологічних чинників й детермінант цього;

·        розробка заходів та практичних рекомендацій щодо психофізіологічного забезпечення становлення фахівця;

·        розробка        теоретико-методологічних та практичних засад дистанційної професійної психодіагностики;

·        розробка        експертних комп'ютеризо­ва­них діагностичних сис­тем, спрямованих на вирішення прак­тичних завдань професійного відбору та психологічного й психофізіологічного супроводу професійної діяльності фахівців.

За час свого існування у нинішньому складі лабораторією було виконано дві фундаментальні науково-дослідні роботи.

У ході виконання НДР  “Психофізіологічне забезпечення готовності студентів до педагогічної діяльності” (2005 – 2007 рр.)визначено зміст понять психофізіоло­гіч­ного забезпечення готовності студентів до педагогічної діяльності та психофізіологічної готовності студентів до такої діяльності. Конкретизовано такі складові даної готовності як мислення, пам'ять, увага, нейродинамічні, темпераментальні, характерологічні, комунікативні та емоційні властивості, саморегуляція, інформаційна та психомоторна готовність.

Емпіричні дослідження проводились на базі 8 ВНЗ п’яти міст України із використанням анкетування та 49-ти психодіагностичних методик.  В нихвзяли участь 1688  студентів І - V курсів 9-ти педагогічних спеціалізацій. На основі отриманих емпіричних результатів визначені статеві, регіональні, фахові та вікові особливості психофізіологічної готовності студентів і до педагогічної діяльності, загальні найбільш адаптаційно значущі для студентів педагогічних спеціальностей фактори. Значною мірою доповнені уявлення щодо характерних для таких студентів особливостей мислення, пам'яті, уваги, емоційного реагування, саморегуляції, комунікативної культури, конфліктної компетентності, властивостей нервової системи і темпераментальних особливостей.

Також було розроблено методику визначення індивідуального рівня психофізіологічної готовності студентів до педагогічної діяльності та запропоновано комплекс методів, застосування яких має сприяти всебічному формуванню психофізіологічної готовності студентів до педагогічної діяльності.

У процесі досліджень за НДР “Психофізіологічне забезпечення становлення фахівця у професіях типу “людина-людина” (2008 – 2012 рр.) визначено загальнотеоретичні засади такого забезпечення становлення фахівця у професіях типу “людина-людина”, його основні принципи, зміст та напрями, здійснено теоретичний аналіз психологічних та психофізіологічних особливостей різних стадій професійного станов­лен­ня за всіма його складовими.

Було здійснено значний обсяг емпіричних досліджень, спрямованих на визначення сучасних особливостей розвитку у фахівців професій типу “людина-людина”, які знаходяться на різних стадіях професійно становлення, таких його складових як професійна спрямованість та компетентність, професійно важливі якості і психофізіологічні властивості. Вони проводилися на базі 34-х закладів та організацій: 14-ти загальноосвітніх навчальних закладів (школи, школи-інтернати, ліцеї, гімназії), коледжу, професійного ліцею, 14-ти вищих навчальних закладів, 4-х комерційних організацій. Ними загалом було охоплено 2463 досліджуваних (450 учнів, 1074 студенти, 584 вчителів та викладачів, 25 соціальних працівників, 102 психолога, 228 менеджерів та управлінців). В дослідженнях було використано анкетування та 68 психодіагностичних методик. Окрім того, в процесі досліджень було розроблено концепцію дистанційної професійної психодіагностики, яка набула практичного втілення у спеціалізованому діагностичному сайті http://prof-diagnost.org (Кокун О.М. ). Із використанням цього сайту було проведене окреме дослідження за участю 1732 студентів та 2017 фахівців різних професій та стажу роботи з 26 країн близького та далекого зарубіжжя (разом – 3749 осіб).

Результати за професійною спрямованістю та компетентністю представлено відповідно до специфічних новотворів, які є для них характерними на кожному із етапів становлення. Щодо професійно важливих якостей і психофізіологічних властивостей, визначено особливості розвитку мислення, уяви, уваги, комунікативної та конфліктної компетентності, саморегуляції,  професійної мотивації, сенсомоторного поля, нейродинамічних, темпераментальних та емоційних властивостей.

На основі отриманих результатів розроблено практичні рекомендації та заходи щодо здійснення психофізіологічного забез­печення професійного становлення фахівців професій типу “людина-людина”. Зокрема, розроблено загальні рекомендації щодо оптимізації професійного становлення фахівців професій цього типу, рекомендації та заходи щодо оптимізації їх розумової діяльності та емоційної сфери, розвитку в них властивостей уваги, пам'яті, професійної мотивації, комунікативної, конфліктної та психогігієнічної компетентності, формування професійної ідентичності, профілактики професійних деформацій та стресових станів, узгодження властивостей темпераменту з вимогами їх професійної діяльності.

Підсумком виконання НДР стала розробка концепції психофізіологічного забезпечення становлення фахівця у професіях типу “людина-людина”, яка складається із шести взаємопов’язаних блоків: 1) проблемно-вихідний; 2) розроблювальний; 3) теоретично-засадничий; 4) емпірично-засадничий; 5) практично-реалізаційний; 6) зворотного зв'язку та удосконалення.

Результати попередніх досліджень покладені в основу нової НДР “Психофізіологічні закономірності професійного самоздійснення особистості” (2013 – 2015 рр.). Її актуальність зумовлена тим, що на сьогоднішній день ми маємо обмаль досліджень феномену життєвого самоздійснення особистості, спрямованих  на визначення його сутності, як системного явища вищого порядку стосовно близьких за значенням термінів (самореалізація, самоактуалізація, саморозвиток та ін.). Досліджень ж феномену професійного самоздійснення, яке є однією із найважливіших складових, а для більшості людей – й основною формою особистісного самоздійснення, взагалі, ще не здійснювалось. Перспективність подібних досліджень зумовлена постійним прискоренням науково-технічного прогресу та характерними для сучасного етапу розвитку світового суспільства швидкими економічними, соціальними та духовними перетвореннями. Подібні дослідження мають допомогти створити для особистості фахівців різних професій стійкі смисложиттєві орієнтири у мінливому світі, особистісний сенс професійної самореалізації.

Мета роботи полягає у розробці концепції психофізіологічних закономірностей професійного самоздійснення особистості.

Основні завдання:

1. Визначення змісту явища професійного самоздійснення, його складових, критеріїв, проявів, стадій, форм, способів тощо.

2. Обґрунтування методів, методичного інструментарію та алгоритму дослідження цього явища.

3. Визначення особливостей професійного самоздійснення у найбільш соціально пріоритетних групах професій (педагогічні, медичні, військові, правові та правоохоронні, інженерні, операторські, творчі, сфери обслуговування та ін.).

4.  Розробка практичних рекомендацій щодо оптимізації професійного самоздійснення фахівців.

Видавнича діяльність

Лабораторія здійснює видання «Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. –Том. V: Психофізіологія. Психологія праці. Експериментальна психологія». З 2002 р. видано 14 випусків.

© 2014-2024 Інститут психології імені Г.С. Костюка Національної Академії педагогічних наук України